zondag 31 augustus 2014

De omslagdoeken van Tante Tal

Weggedoken in knus en comfort
Versierd door eenvoud of franjes
Kleurrijk omarmd


Zelf draag ik graag verschillende omslagdoeken. Met of zonder jas, in de zomer of in de winter. Er is altijd wel een geschikte omslagdoek.
Lekker over je rug hangen, terwijl je nipt aan je drankje op het tuinterras. Of wat dacht je van een beetje stoer over een leren jasje met de V van voren?! Of nonchalant over één schouder geworpen..
Een korte versie op een leuk jurkje. Een met franjes, een met bloemetjes en versiersels, met een mooie speld of gewoon zonder poespas.

De, momenteel voor mij, mooiste patronen waar ik dan ook zelf het meeste plezier aan beleef wilde ik graag even met jullie delen.




Dit is de South Bay Shawlette. Het is een prachtig ritmisch patroon van Lion Brand. Ik heb zelf een vrolijk verloopgaren hiervoor gebruikt. Hoe vaker ik hem draag, hoe fijner, soepeler en zachter het is geworden. Zelf draag ik hem het liefste zoals op de foto's. In een punt van voren gedragen op een jasje of vest. Of om een schouder geworpen. Soms zet ik hem vast met een broche die ik van mijn oma heb gehad.






De Alpine Shawl. Ontworpen door de ontwerpster Cristina Mershon
Ik heb deze omslagdoek al in allerlei kleuren gehaakt. Het was tevens het tweede patroon waar ik mij aan waagde om te haken, toen ik mijzelf net leerde haken. De kleur en dikte van het garen in combinatie met mijn naald is nog steeds mijn favoriete omslag. Het is deze mooie zeeblauw kleurige luchtige omslag. Om de een of andere manier is hij in de zomer heerlijk luchtig en in de winter geeft hij mij net genoeg warmte als ik er in wegduik.
(nou moet ik er wel even bij vertellen dat ik het zelden koud heb door mijn natuurlijk isoleerlaagje ;) )
Ik had ook bij deze versie kleine, speelse franjes eraan gehaakt.









De Duitse St Jacob schelp
Het is een vertaling vanuit het Duits, maar ik kan de originele ontwerp(st)er na lange zoektochten niet terug vinden. Mocht iemand daar een aanvulling op hebben, dan hoor ik dat graag!

Het is als je al iets langer haakt een fijn patroon om te haken. Ik heb hem ruim gehaakt zodat ik hem op verschillende manieren kan omslaan. Door het kleurverloop ben ik nog verliefder op dit patroon geworden dan toen ik een stukje haakte in een effen kleurtoon. Het leeft nog meer. Op de rug bij de tweede foto lijkt het net of er kleine uiltjes boven elkaar zitten. (Dank je zusje, sinds jouw opmerking daarover zie ik het ook niet meer anders.) Het lijken net twee grote ogen en een klein snaveltje hihi.

Ik hoop hier anderen natuurlijk mee te inspireren, om ook eens wat anders te pakken dan een recht sjaaltje voor in de winter. Hoewel.. dat kan ook vreselijk mooi staan!
Mocht je zelf ook graag een omslagdoek willen, maar net in een ander kleurtje. Of misschien wat langer of korter? Of met franjes of of of..
Neem dan even contact op met Tante Tal via een berichtje.

Liefs
Tante Tal

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je wel!
      Ik ben benieuwd: "Welke vind je het mooiste?"

      Verwijderen
  2. leuk leuk!! ik vindt de paarse en blauwe het mooiste ( probeer de laatste 5 minuten de soort blauw te schrijven maar kom er niet uit turq.... hahah)

    BeantwoordenVerwijderen