dinsdag 12 augustus 2014

Recept: Water met een smaakje

Heerlijk die zomerse dagen vol warm, zonnig weer. Wat een dorst kan je daarvan krijgen.
Bij ons staat de koelkastdeur gevuld met gerecyclede flessen water. Niet zomaar water. Nee, water met een smaakje. Lekker fris en fruitig of heerlijk kruidig. Het is leuk om mee te experimenteren.


Munt in de pot.
In onze tuin hebben wij verschillende kruiden staan, onder andere munt en citroen melisse.
Ze groeien snel, ruiken heerlijk als je er doorheen woelt of er iets afhaalt, houden muggen weg en bovendien gezond en lekker. Je kunt het gebruiken in een salade, op je toetjes als garnering, van de munt verse thee zetten en dus ook lekker koud drinken van maken. Lekker divers!

De munt heb ik uit de supermarkt in een potje gekocht en zo in de aarde gestopt. Hij heeft overigens eerst een hele tijd op het terras (in een grote pot) gestaan. Zo hield ik hem een beetje
onder controle, want munt breid zich graag en snel uit. Maar nu heb ik een mooie plek gevonden in de tuin waar hij naar harte lust kan groeien. De citroen melisse heb ik als stekje gevonden en die groeit al een aantal jaar in mijn tuintje. Elke keer als ik het ruik, denk ik terug aan vroeger toen ik nog als klein meisje een eigen stukje tuin had bij mijn ouderlijk huis. Mijn konijn had er een hokje met een ren en ik had een stukje grond, waar ik van alles in mocht stoppen. Ik had bossen citroen melisse, heerlijk geurend, waar ik steeds een blaadje tussen mijn vingers wreef om de geur nog beter op te kunnen snuiven. Good old days <3

Maar even terug naar het drinken.

Flessen water met een smaakje in de koelkastdeur
Wat heb ik gedaan? Eerst hebben we oude flessen biologisch sap leeg gedronken om de glazen flessen in bezit te hebben. Die goed uitspoelen. Love to recycle! <3

Daarna heb ik ze gevuld met koud water uit de kraan. Uit de tuin heb ik takjes munt en citroen melisse gehaald. Deze even afgespoeld onder de kraan om zeker te zijn dat er geen kleine insecten de fles in gaan.
In de linker flessen: Water - citroen en munt
Middelste fles: Water- sinaasappelstukjes en citroen melisse
Rechter fles: Water - watermeloen en munt.
Je kunt ook komkommer en "hartigere" kruiden gebruiken, zoals basilicum of tijm. Lekker in een koud glas met ijsklontjes. Zo gebruik ik ook soms fruit wat niet meer helemaal lekker is om zo te eten. Waarom weggooien als je het zo ook nog goed kunt gebruiken?
Ik laat de flessen graag even een nachtje staan, voor we ze nuttigen, want dan zijn de smaken goed in het water getrokken. Hoe makkelijk wil je het hebben? Dat is alles! Pure smaakjes in deze dorstlessers.

De kindjes die hier komen spelen en logeren, drinken er ook graag van. Ze vinden het leuk om smaakjes te verzinnen. Mijn favoriet is trouwens met water - rosevisee - citroensap - citroen melisse <3

Smakelijk drinken!
Liefs Tante Tal


2 opmerkingen:

  1. Vorige week voor het eerst verse muntthee met honing gedronken ...
    Ik ben fan !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Je hebt ook diverse soorten munt. Er zit een klein smaakjes verschil in. Dat kan ook leuk zijn om te ontdekken. zonder honing is het ook lekker trouwens ;) Gewoon even laten intrekken!

    Overigens citroenmelisse is niet lekker om te gebruiken met warm water. De aroma komt alleen tot zijn recht in koude gerechten en koud water. :D

    BeantwoordenVerwijderen