dinsdag 5 augustus 2014

Maaltijdsalade van witlof, appel en hazelnoten


Niet alleen haken, schilderen, tekenen, snijden en knutselen behoren tot mijn favoriete bezigheden.
Nee! Ik houd ook van lekker koken en nog belangrijker: Lekker eten! 
Ik heb aan mijn huisje een kleine moestuin waar van alles in groeit om van te smullen. Zo ligt er ook elke keer weer wat nieuws en vers op de fruitschaal of in de groentelade. Toen ik daarstraks ging verzinnen en aanrommelen om te kijken wat we zouden gaan avond eten kwam ik op het volgende: 


Een maaltijd salade van witlof, appel en hazelnoten. 

Maaltijdsalade, heerlijk eten in de zomermaanden.
Dat ziet er toch goed uit?
Ik kan je vertellen, het was super lekker en gemakkelijk. Natuurlijk deel ik het recept met alle liefde!
Bereiding: Je kunt spekblokjes kant en klaar of een speklapje in stukjes gesneden gebruiken.  Deze bak je op een middelhoog vuur in een pan zonder olie. (spek is uit zichzelf al vettig) Als deze krokant gebakken zijn laat je ze uitlekken op een stuk keukenrol. 
Zelf croutons maken. Hiervoor gebruik ik altijd oud brood. Je hebt wel eens van die kontjes of een sneetje brood over. Die gebruik ik hiervoor. Je kunt voor meer dan een keer tegelijkertijd maken. Het is simpel te bewaren in een bakje op het schap. Het oud snee bruin brood hak je fijn (denk aan kleine vierkantjes of als je grotere stukken wilt is het ook prima) met een groot mes. Hak een of twee tenen knoflook met een koksmes, je kunt ook eventueel een sjalotje fijn hakken om mee te bakken. Doe een klein beetje olijfolie in een koekenpan en voeg er het brood, de knoflook (eventueel dat sjalotje ook) en wat peper aan toe. Je bakt het op middelhoog vuur op. Geregeld even door elkaar hutselen, tot het krokant is. Natuurlijk leg je ze ook even op een keukenpapiertje aan de kant (zodat het overtollige vet eraf kan).
Per persoon reken ik een witlof en snijd die in kleine reepjes. Dit doe ik door ze in vieren (in de lengte) te snijden en het hartje (dat is een beetje bitter) verwijderen. Dan snijd ik ze in dunne reepjes. Dit kan in een grote mengbak. Was de schil van de appel en dan snijd ik die in kleine blokjes ( natuurlijk niet het klokhuis  ). Alles wat ik snijd stop ik gelijk in de mengbak. Een beetje rucola sla en kleine trostomaatjes in stukjes gesneden (beide uit de moestuin) geven  een beetje kleur aan het geheel en zijn natuurlijk ook hartstikke lekker! Ik had nog een gegrilde paprika liggen en die kan er ook bij in kleine reepjes. Tot slot vond ik nog een paar kappertjes en wat hazelnoten. Dan is het tijd voor de dressing. De dressing is vandaag gemaakt van twee flinke eetlepels kwark, wat honing, citroensap, scheut witte wijnazijn en wat peper. Goed mengen tot het een mooie gladde dressing is. Natuurlijk eerst even proeven. Als je hem nog wat te zurig vind kan je er nog een klein beetje honing doorheen doen. Als deze goed is bevonden dan kan het door de salade heen gemengd worden.Opdienen maar!  De witlofsalade op het bord, sprenkel er gebakken spekjes en de verse croutons erbij. Je kunt nog wat platte peterselie (grof gesneden) over heen sprenkelen voor de kleur. Dat is natuurlijk geen must, maar het groeit hier fijn in de moestuin. Overigens is peterselie super gezond voor je lijf! Je kunt ook lekker bieslook gehakt er over pakken om het geheel een wat scherpere smaak te geven. Eet smakelijk! 


 Tante Tal

ps: Houd jij ook van lekker en gezond eten? Dan heb ik nog een leuke tip voor je!
Neem ook eens een kijkje op www.ikoek.nl en vind de lekkerste recepten. Er is ook een makkelijke facebook pagina, zodat je niets hoeft te missen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten